Bij het uitvragen van een automatisch incassomandaat kun je voortaan een workflow selecteren. De betaalmethoden die actief zijn binnen die workflow bepalen vervolgens met welke betaalmethode je contact het mandaat kan afgeven.
Het is nu mogelijk om de e-mailadressen voor inkomende en externe facturen te vervangen via Inkomend > Genereer nieuw e-mailadres en Externe facturen > Genereer nieuw e-mailadres.
Met de nieuwe Rapportage API haal je rapporten zoals winst- en verliesrekeningen, balansen en omzetoverzichten automatisch op uit Moneybird. Ontwikkelaars en adviseurs kunnen zo realtime financiële data integreren in hun eigen software of dashboards.
De API is ook beschikbaar via de Moneybird MCP-server, zodat je zelfs met je cijfers kunt chatten.
Moneybird ziet er nu beter uit op kleinere schermen. Het linker menu klapt automatisch in, zodat je meer ruimte hebt om te werken. Ook tonen we rapportages compacter. Dat is handig als je bijvoorbeeld een rapport en een ander document naast elkaar wilt bekijken.
Bij facturen die je ontvangt in US dollars of andere vreemde valuta, zullen we voortaan de bijbehorende afschrijving op je bankrekening automatisch koppelen. Moneybird haalt automatisch de wisselkoers op en zal de koersverschillen berekenen. Alleen als het afgeschreven bedrag in euro overeenkomt met de verwachte wisselkoers zullen we automatisch koppelen.
De online verkooppagina heeft een frisse make-over gekregen. Jouw klanten kunnen nu direct op de pagina afrekenen, terwijl er op de achtergrond automatisch een order wordt aangemaakt. Ook zijn de succes- en foutpagina’s verbeterd, zodat je klant bij een mislukte betaling meteen opnieuw kunt betalen. En er is een nieuwe huisstijl-editor waarmee je zelf labels, adresinstellingen en bedrijfsgegevens kunt beheren.
De pagina ‘Instellingen’ is nu voor alle collega’s toegankelijk geworden, maar toont alleen de opties die voor jouw rol relevant zijn. Medewerkers kunnen daarmee nu zelfstandig hun eigen betaalpassen beheren en de administratie verlaten. Voor het aanpassen van overige bedrijfsinstellingen blijft de rol met het toegangsrecht ‘Instellingen’ vereist.
Stuur eenvoudig kopieën (opent in nieuw tabblad) van je facturen rechtstreeks naar een ander boekhoudpakket via Instellingen > Documenten doorsturen. Handig als je met je boekhouder of externe software werkt.
Het is nu mogelijk om Moneybird Online Betaalmethoden (zoals iDEAL & creditcard) tegelijk met PayPal aan te bieden. Je kunt beide betaalopties tegelijk inschakelen in je workflow, zodat je klanten meer keuze hebben bij het afrekenen.
De numerieke sneltoetsen zijn gewijzigd van alleen het getal, naar shift+getal. Voorheen kon je bijvoorbeeld met 1 navigeren naar de startpagina van je administratie, nu gaat dat met shift+1. Hiermee wordt voorkomen dat je per ongeluk navigeert naar een andere pagina.
Onze developer-documentatie (opent in nieuw tabblad) bestaat al een tijdje en we krijgen vaak complimenten over onze API. Toch laat de documentatie niet altijd zien hoe goed onze API echt is. We hebben een OpenAPI-specificatie gemaakt, automatisch aangevuld én verbeterd. Er zijn voorbeelden toegevoegd en beschikbaar gemaakt. Dit maakt de documentatie completer en duidelijker. Zo kan je als ontwikkelaar weer sneller aan de slag!
In het tabblad Contacten kun je nu ook filteren. Filter bijvoorbeeld eenvoudig op particulieren of bedrijven, facturatie-workflows of de workflow voor het verzenden van de facturen. Op deze manier heb je meer overzicht over jouw contacten.
Je kunt categorieën niet verwijderen als ze nog in gebruik zijn. Als je een categorie wilt verwijderen, krijg je vanaf nu een overzicht te zien van waar deze in je administratie wordt gebruikt.
Klanten kunnen direct bij jou pinnen via de Moneybird-app. Je hebt geen losse pinautomaat of apart abonnement meer nodig, zoals bij andere aanbieders vaak wel moet. In plaats daarvan gebruik je gewoon je eigen telefoon. Klanten houden hun pinpas of mobiel kort tegen jouw telefoon om te betalen. Dat is snel, makkelijk en veilig.
De pagina waar je een administratie selecteert na het inloggen heeft nu een indeling met meerdere pagina’s en een zoekbalk, zodat je gemakkelijk kunt navigeren als je toegang hebt tot veel administraties.
Het is nu mogelijk om een klantenlisting (opent in nieuw tabblad) in te zien en te exporteren in XML. Deze export kun je indienen bij Intervat voor de aangifte bij FOD Financiën.
Er wordt nu een automatische check toegevoegd toe aan memoriaalboekingen wanneer 'Privé-gebruik' geselecteerd wordt als btw-tarief. Hierdoor kunnen de categorieën 'Te betalen btw' en 'Te vorderen btw' niet meer gekozen worden omdat dit gegarandeerd onjuiste boekingen geeft.
Bij het factureren van uren is het nu mogelijk om uren te groeperen voor factuurregels op unieke waardes van deze uren, zoals het project, de medewerker en de beschrijving. Dit is een nieuwe optie naast alle uren combineren tot één factuurregel of alle uren opsplitsen tot losse factuurregels.
Je toegang tot je account verliezen, is een vervelende situatie. Je doet er goed aan om je account te beveiligen. Dit doe je door, naast een twee-stapsverifcatie, een hersteloptie in te stellen.
In Moneybird zijn er verschillende herstelopties mogelijk. Naast de hersteloptie via je identiteitsbewijs kan je nu ook je IBAN gebruiken. Kies voor een bankrekening waar alleen jij toegang tot hebt. Het instellen van deze hersteloptie kan via Gebruikersaccount > Beveiliging > Herstelopties.
We raden je aan om je IBAN toe te voegen als nieuwe hersteloptie omdat de huidige iDEAL- en KVK-herstelopties na 1 juli 2025 niet meer worden ondersteund. Alles om te zorgen dat je account nog beter beschermd is!
We automatiseren steeds meer voor je. Daarom koppelen we banktransacties van bekende contacten nu nog vaker, ook als het om automatische incasso's en kaarttransacties gaat.
In de gebeurtenissenlijst rechts van een document (bijvoorbeeld bij een factuur) staan taken en notities niet meer tussen de gebeurtenissen, maar altijd bovenaan de lijst. Zo blijft deze belangrijke informatie duidelijker in beeld.
In je huisstijl geef je aan of het e-mailadres en/of het telefoonnummer van de klant weergegeven wordt op een factuur of offerte.
Als het contact een contactpersoon bevat, gebruiken we de gegevens van de contactpersoon.
Wanneer er geen contactpersoon is of wanneer het contactpersoon geen e-mailadres of telefoonnummer heeft. Dan worden de gegevens van het contact gebruikt.
Als je in meerdere administraties werkt, doe je dat in de ene misschien een stuk vaker dan in de andere. Wel zo makkelijk als de meest gebruikte bovenaan de lijst te vinden zijn. Klik op de ⭐️ bij een administratie in je lijst om deze boven de andere administraties te houden.
Je was al gewend om de PDF’s van je facturen en de begeleidende e-mail zelf de uitstraling te geven die bij jouw onderneming past. Een factuur is immers het visitekaartje van je bedrijf. Wanneer je een factuur per e-mail verstuurt, kun je de factuur online beschikbaar maken zodat je klanten makkelijk en snel online kunnen betalen.
Vanaf nu heb je ook opties om de uitstraling van de online weergaves vorm te geven! Dat doe je in de huisstijl via de nieuwe toegevoegde tab 'Online weergaves'.
Documenten in het tabblad Inkomend zijn niet altijd makkelijk te lezen op je scherm. Daarom kun je nu inzoomen op afbeeldingen en Pdf's. Op de computer klik je op de bijlage om te zoomen en op mobiel knijp je twee vingers van elkaar af op.
Stel je voor: je verstuurt een factuur en alles wat daarna moet gebeuren, gaat automatisch zoals jij het wilt. Of het nu gaat om het aanbieden van online betaalmethoden of het sturen van herinneringen, met een workflow in Moneybird regel je dit eenvoudig zelf.
We begrijpen dat overzicht belangrijk is, vooral als je workflows wilt aanpassen aan jouw wensen. Daarom hebben we onze workflows opnieuw ontworpen. Nu zie je alle opties overzichtelijk op één scherm. Geen gedoe meer met stappen doorlopen of instellingen herhalen. Je stelt alles snel en gemakkelijk in één keer in.
Btw-aangifte doen lijkt misschien ingewikkeld, maar met Moneybird is het snel en eenvoudig geregeld. Als je je administratie goed bijhoudt, kun je nu met de gegevens uit het btw-rapport eenvoudig de btw-aangifte indienen.
Vanuit het btw-rapport is het mogelijk om een Intervat XML te exporteren. Vervolgens kun je samen met je boekhouder de XML uploaden bij Intervatom periodieke btw-aangifte te doen.
Een inkoopfactuur of bonnetje die nog de status 'Nieuw' heeft maar al wel regels bevat, kon niet van type gewijzigd worden. Het is nu mogelijk om zo'n inkomend document te veranderen naar 'Memoriaal' of 'Algemeen document'. Dat kan alleen als de status 'Nieuw' is. Omdat een memoriaal of algemeen document geen factuurregels hebben, raak je deze kwijt wanneer je van type wijzigt.
Het is nu mogelijk om uren aan een bestaande factuur te koppelen. De gekoppelde uren krijgen automatisch de status ‘Gefactureerd’. Zo houd je je overzicht netjes en voorkom je openstaande uren.
Het is nu mogelijk om een betaling te starten vanuit een creditfactuur. Dit werkt op een vergelijkbare wijze als bij het betalen van een inkoopfactuur.
Om het beveiligen van je account nog makkelijker te maken, hebben we een nieuwe optie voor twee-staps-verificatie toegevoegd: 2FA via de Moneybird-app. Hiermee controleer je beveiligde acties zoals inloggen, collega’s uitnodigen en het aanvragen van een Moneybird Betaalpas, eenvoudig en veilig via de Moneybird-app.
Het is belangrijk dat jouw Moneybird-account goed beveiligd is. Stel daarom altijd een extra beveiligingslaag in via twee-staps-verificatie (2FA). Veel gebruikers doen dit al met passkeys of een externe authenticatie-app.
Passkeys is een superveilige nieuwe technologie om je account extra te beveiligen. Helaas zijn passkeys daardoor ook wat ingewikkelder en moeten jouw computer, laptop en telefoon deze technologie wel ondersteunen. Dit was niet voor iedereen het geval.
Werken passkeys nog niet goed op jouw apparaten? Of heb je nog helemaal geen extra beveiligingslaag? Dan is 2FA via de Moneybird-app een makkelijke én veilige manier!
Met Moneybird Online Betaalmethoden kan je nu in plaats van een factuur direct een betaalverzoek naar je klant sturen. Dit doe je via de mobiele Moneybird app.
Zodra je een betaalverzoek hebt aangemaakt, maakt Moneybird op de achtergrond een factuur voor je aan in jouw administratie.
Jij hoeft alleen het betaalverzoek met je klant te delen. Verzoek betaald? Dan past Moneybird automatisch de status van jouw factuur aan naar 'Betaald'.
Product updates van vóór december 2024 vind je tussen de updates in onze blogs.